Friday, June 24, 2011

L.I.B.E.R.A.L.I.S.M.E.




*untuk awak & awak....*


"Saya mencari tudung bidang 50 @ 60.. Boleh awak recommend mana-mana places yang senang dijumpai tudung bidang 50 @ 60 yang berbentuk empat segi dan perlu dilipat menjadi lebih kurang seperti tiga segi sebelum diletakkan di atas kepala untuk dijadikan hijab?"


"Ala beli je tudung siap tu. Up to date la sikit."


"Tak mahu.. Nak yang macam saya biasa pakai ni,"


"Tak ada dah.. Orang sekarang pakai yang lilit-lilit tu ke tak pun yang sauk terus je tu,"


"Yang lilit-lilit macam nak terbelit tu? Tak takut ke nanti dekat akhirat kena lilit dengan ular pulak?"


"Apa kes? Ada hadis? Dalam surah mana?"


"Awak ni,"


"Betul apa aku kata. Kau ni cuba berfesyen sikit. Tak ada la orang boring tengok,"


"Tak apa, yang penting nanti jangan suami saya yang boring. Apa yang lebih penting, saya takut Allah 'boring' tengok saya,"


"Kau ni cakap ikut sedap mulut je. Allah mana boring. Allah kan adil,"


"Bukan saya cakap ikut sedap mulut,"


 "Ala apa-apa ajela. Kau pergi Jalan TAR nanti. Cari je dekat situ. Belambak ada tudung fesyen lama gitu."


"Tapi kebanyakan yang saya tengok sekarang tudung stail baru tu,"


"Itulah aku kata, kau kena pandai berfesyen.. Ala kalau tak jumpa dekat Jalan TAR, try usha Jalan Masjid India pulak. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih,"


"Kalau nak pakai fesyen macam awak ni, senang tak?"


"Senang je, kau try la. Percayalah aku cakap. Yang penting cantik."


"Yang penting cantik?"


"Of course,"


"Sampai orang lain pandang dua tiga kali? Pusing 360º, gitu?"


"Of course. Aku jujur. Orang lain mungkin akan kata taklah mana ada gitu, tapi aku cakap direct. Memang aku nak orang pandang aku,"


"Tapi dulu awak pakai tudung macam saya ni pun tetap sweet, anggun. Ikut syariat lagi.  Tak ada pulak sampai lilit-lilit macam ni. Tudung ni nak halang dari pandangan lelaki ajnabi tau awak. Kecantikan awak, suami saja yang ada hak. Bersederhana la awak senang kata,"


"Hah iya la. Sederhana lah ni. Sama la jugak macam sekarang ni. Ikut syariat apa. Labuh tutup dada."


"Tapi tak tertutup sepenuhnya. Ini bukan ikut syariat ni awak, ni ikut fesyen. Takkan dalam nak tutup aurat kena berfesyen sampai macam ni, awak. Awak tak rasa pelik ke?"


"Apa yang peliknya?"


"Peliknya pada cara pemakaian tudung awak sekarang ni,"


"Ni orang tak panggil tudung la. Selendang. Sedap sikit shawl. kau nak kain yang macam mana, semua ada."


"Saya nak kawan saya yang dulu,"


"Kita tak boleh duduk dekat takuk lama la wei. Come on la. Orang sekarang dah lebih berani dalam berfesyen. Islam tu mudah, right?"


"Ya, Islam memang mudah. Tapi rasanya awak dengan kawan-kawan awak terlalu ambil mudah dengan Islam. Awak dah lari dari landasan,"


"Landasan apa pulak ni... Kereta api? Kapal terbang? Meleret la kau ni. Kau nak tanya mana nak dapat tudung bidang 50 @ 60 yang berbentuk empat segi dan perlu dilipat menjadi lebih kurang seperti tiga segi sebelum diletakkan di atas kepala untuk dijadikan hijab, kan?"


"Em em,"


"Hm so aku dah bagitau mana kau boleh try usha, apa lagi.. Kau yang pelik aku rasa. Orang semua dah ke bulan kau masih lagi gali tanah,"


Saya cuma kesian dekat awak,"


"Apa kes kau nak kesian dekat aku tiba-tiba ni? Kesian dekat diri kau dulu tu ha.. Outdated. Old-fashioned."


"Awak tahu tak kita pakai tudung ni untuk apa sebenarnya?"


"Tutup auratla."


"Syaratnya macam mana?"


"Tak nampak rambut. Tutup dada."


"Yang sekarang ni awak pakai, macam mana?"


"Tutup dada la ni. Rambut pun tak nampak. Kau nak cari salah aku, cepat je kan,"


"Bukan saya nak cari salah awak. Saya sayang awak. Tutup dada ke macam ni, awak?"


"Tak cukup tutup lagi ke?"


"Belum. Ini macam gaya ayah balut nangka dekat belakang rumah saya tu je awak,"


"Kau hina aku?"


"Bukan hina, tapi saya cuba jadi jujur. Okay, fesyen awak semalam masa dinner faculty, fesyen apa pulak tu yang awak pakai?"


"Itulah kau ni, orang semua maju ke depan. Kau still nak duduk dekat tempat lama. Itu latest fashion tau. Malas aku cakap panjang-panjang. Kau bukan tahu pun."


"Itu fesyen dekat dalam rumah je awak. Bukan untuk tayangan umum. Fesyen macam waktu saya lepas cuci rambut. Leher walaupun awak dah tutup dengan lilitan apetah saya tak tahu nama dia, tapi nampak jelas bentuk leher, bukan? Dada pun tak tutup. Kalau setakat tutup dengan baju atau kain perca sana-sini, bukan tutup aurat macam tu. Itu bukan maju namanya tu awak. Lagi mundur saya rasa. Kita ni umat akhir zaman memang seakan kembali ke zaman jahiliyyah. Saya takut. Saya sayangkan awak,"


"Kau ni melampau tau. Kau tu yang berfikiran sempit. Islam ni tak menyusahkan umat lah."


"Siapa kata Islam menyusahkan umat?"


"Tak perlu orang kata. Tengok kau ni je aku rasa kau buat Islam jadi complicated,"


"Awak rasa macam tu?"


"Kau rasa macam mana?"


"Saya rasa awk buat Islam jadi liberal."


"Open minded la sikit kau ni. Malas dah la aku nak cakap. Kau bukan faham pun."


"Saya tak nak cuba faham liberalisme. Saya takut."


"Apa kau kata?"


"L.I.B.E.R.A.L.I.S.M.E."


"Liberalisme?"





*maaf terkasar bahasa dgn awak & awak..... renung-renungkan*

 

2 comments:

  1. saya nk copy n share monolog nie..yea..sbgai peringatan kt dr sndr n org lain

    ReplyDelete
  2. - cik zara, silakan.. my pleasure. sharing is caring, (",)

    ReplyDelete