Sunday, September 25, 2011

Sempurna?


Apakah definisi sempurna? Bagaimana pula dengan lanjutannya, kesempurnaan? Apakah makna disebalik kata akar sempurna?


Dalam Kamus Dewan Edisi Ketiga, sempurna membawa kepada lima pengertian;

1) tidak ada cacat cela.
2) lengkap, tidak ada kekurangan.
3) baik lagi teratur.
4) sudah selesai dengan selamat atau sebaik-baiknya.
5) baik sekali, sesuai.


Jelas, sempurna itu tidak lain tidak bukan, kembali kepada-NYA yang Maha Mencipta dan kepada-NYA segala kesempurnaan itu.


Tiada manusia yang diciptakan sempurna serba serbi kerana sempurna dan kesempurnaan itu adalah milik DIA yang Maha Berkuasa. Namun ada caranya untuk menghampiri sempurna itu dan bersahabat dengan kesempurnaan.

Bagaimana?

Dengan berubah ke arah kebaikan..


Tiada manusia yang tidak pernah buat salah dan silap, tiada manusia yang tidak pernah lalai dan leka. Fitrahnya, syaitan telah berikrar hendak menyesatkan anak Adam dan mereka telah beroleh green light untuk tujuan penuh muslihat itu.

Mengapa?

Supaya manusia tidak terus hidup dalam kesenangan yang disangkakan sempurna sedangkan itu adalah kelekaan, tetapi seharusnya terus berusaha untuk menjadi lebih baik dan berusaha untuk menghampiri kesempurnaan. Di sinilah nikmat akal yang dikurniakan Allah kepada manusia perlu diterokai dengan sebaik mungkin. Tidaklah diciptakan segala sesuatu oleh Allah S.W.T untuk tujuan yang sia-sia, bukan?


Asalnya, topik hari ini terilham setelah saya menyelak helaian demi helaian surat khabar harian sehingga terlihat akan sepasang mata tanpa kaca mata ini pada sebaris ayat, ".....dia terasa kehidupan masa lalunya yang tidak sempurna,". Sambil geleng kepala dan menarik nafas sebelum nafas dihela perlahan bersama putaran di kepala, saya terdiam seketika.


Pendapat saya,

1) tidak perlu rasanya ayat tersebut diungkapkan kerana ada hati yang perlu dijaga.

2) kehidupan masa lalu yang dirasakan kurang enak pasti ada terselit kemanisannya biarpun sekelumit.

3) masa lalu yang dirasakan kurang enak itu jika terlalu difikirkan boleh membantutkan kehidupan masa hadapan.

4) bagaimana tak sempurnanya kehidupan masa lalu seperti yang dirasakan itu, percayalah, puncanya mungkin dari ketidaksempurnaan diri sendiri dan makanya tidak perlu diungkapkan lagi kenyataan sebegitu...

5) sempurna itu hanya milik DIA yang Maha Agung. Siapalah kita untuk memiliki sifat-NYA itu? Namun DIA yang Maha Adil telah mewujudkan solusi bagi masalah kesempurnaan manusia ini dengan menciptakan setiap daripada kita ini berpasang-pasangan. Saling melengkapi antara suami dan isteri mampu merapatkan jurang ketidaksempurnaan itu.


Saya cuba melihat pernyataan dalam akhbar itu dari sudut yang lebih positif tetapi saya gagal. Mungkin kerana jiwa sudah tepu dengan perihal negatif dari sudut warta yang disampaikan, maka minda gagal melunaskan tanggungjawab untuk lebih adil. 


Pesanan saya,

1) Usah dibangkitkan perihal kesempurnaan bila diri jelas akan kepincangan.

2) Tak perlu diperbesar tentang kesempurnaan andai sendiri kabur dengan zat-NYA.

3) Sempurna dan kesempurnaan umpama manusia dan pakaian. Andai pakaian masih belum mampu melindungi aurat, jangan dipersoal tentang kesempurnaan.

4) Manusia itu ciptaan Allah yang paling sempurna kerana dianugerahkan-NYA akal supaya kita berfikir. Namun nikmat akal kurniaan Allah itu bukanlah petanda manusia itu sempurna. Sempurnakah manusia bila mendustakan nikmat yang diberikan?

5) Milik Allah zat kesempurnaan itu dan sesungguhnya DIA Maha Sempurna.


Wallahu'alam.

4 comments:

  1. bersyukur dengan apa yang ditetapkan untuk diri...

    ReplyDelete
  2. em hm, hamdan lillah, syukran lillah.. (",)

    ReplyDelete
  3. pada pendapat pakcik sempurna tu terlalu luas skopnya dan terlalu subjektif. sempurna dari segi apa dan dari sudut pandangn mana.. dan sememangnya, sempurna itu hanyalah milik DIA...:)

    ReplyDelete
  4. em hm, subjektif, terlalu luas... =)

    ReplyDelete